Sjuka behandlas främlingsfientligt

Idag var det 18 dagar sedan jag skulle haft utbetald mitt aktivitetsstöd under sjukskrivning. Det är 15 dagar sedan jag ringde socialen i min kommun om en tid för att få försörjningsstöd och en vecka sedan jag var där. Sedan december har jag fått utbetalt 15000.- av försäkringskassan. På de tio månaderna som jag nu har varit sjukskriven har jag fått 5 utbetalningar.

Räkningarna är obetalda, bilen jag skall köra fram och tillbaks med på arbetsträningen är oförsäkrad. Jag har fått lånat pengar till mat, och då menar jag snarar att försöka hålla mig i liv, än att äta bra näringsmässigt. För min kost består numera av havregrynsgröt och smörgås med sylt, till alla måltider. Igår blev jag dock bjuden på en middag.

Inte ens socialen har hört av sig, trots att det är en vecka sedan jag var där, och två månader sedan jag fick en utbetalning från FK – hur mycket tror de att man har i sparkassan efter att ha varit sjuk i 16 år och tre gånger fått sagt upp sig från jobb och blivit avstängd från a-kassan i fem månader som straff- för att läkaren inte tagit min sjukdom på allvar och sjukskrivit mig när det varit som värst.

Det står att läsa i ME/CFS foldern att det är mycket viktigt med en tidig diagnos för att inte sjukdomen skall bli förvärrad och att man skall hamna i ett svårt permanent sjukdomsläge. Det tog 11 år att få den diagnosen + ytterligare 4 år förrän man blev sjukskriven för den för första gången. Hade jag blivit sjukskriven då jag jobbade, och inte tvingades säga upp mig, hade sjukpengarna varit av en helt annat belopp. Nu får jag sjukpengar efter a-kassans utbetalningar – den sägs att den är på 80% av lönen, men det är inte sanningen. Jag fick 40% av min lön när jag tvingades säga upp mig pga av sjukdom. Varför? Jag hade över 20 000.- i månaden när jag arbetade och fick 9500.- i a-kassa – då för fem år sedan.

Man kommer inte från tankarna, men Sverige har råd med både u-hjälp och att ha tusentals människor på asylmottag. Men inte råd att ha sjuka! Förlåt men det handlar inte om raser – det handlar om pengar och råd att hjälpa de som är i behov av hjälp- de sjuka måste också få lov att leva, precis som de från krigshärjade länder och från fattiga länder!!

Vi känner oss utstötta från samhället - och vad jag har lärt mig, är främlingsfientligt b.la.  "bakgrund är sämre eller mindre lämpade för det samhälle de lever i"
För är man sjuk, får man inte leva i Sverige - här måste man arbeta för livet uppehälle eller dö - konstigt att det bara gäller sjuk och inte andra utsatta grupper.......

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0