Om jag blir uteliggare, hur gör man?

Det har varit ett par hårda veckor, med möten hit och dit. Kroppen ligger precis på gränsen hela tiden att kollapsa, under en dag är vändningen många. Du får bara sova lite på dagen då vet du; säger min läkare. Sova, men snälla någon – det är ME/CFS jag har inte sömnbrist. Fast det kan man ju också drabbas av om man har ME/CFS, sömnbrist alltså. Men för det mesta sover jag 7 timmar per natt och klarar inte av att sova på dagen.

När cellerna inte klarar av att producera energi (ATP) hjälper det ju heller inte att sova – eller ja, sover du förbrukas mindre ATP och kroppen kan återhämta sig lite om man haft ett läckage av ATP. Men eftersom produktionen är så långsam, är man lika för”B” trött, tung och hängig när man vaknar.

Min handläggare på försäkringskassan och arbetsförmedlingen tror att jag är mår helt okej när jag är hemma – men att jag blir fort trött och sjuk när jag jobbar. Blir så uppgiven av människor. Alla tror ju så, men saken är ju att jag är lika sjuk när jag sitter här hemma.  Jag orkar sällan eller aldrig gör något annat än att sitta så mycket som möjligt still i soffan, att bruka kroppen till att stå upp, gå diska, städa mm. är mer eller mindre en raritet.

Jag har under veckan skickat en massa mail till myndighets personer. Hur man skall göra den dagen man inte får en krona, om försäkringskassan stänger av mig eller inte godkänner min sjukskrivning. Man har ju heller inte rätt till försörjningsstöd från socialen heller då. För fast försäkringskassan inte godkänner min sjukskrivning, är jag ju ändå för sjuk för att jobba – och jobbar man inte när FK säger man kan jobba finns inget skyddsnät att förlita sig på i Sverige.

Man blir bostadslös och utan pengar till mat, alltså uteliggare. Ingen av de som jag skickat mail till har gett mig svar – litt av en myndighet vi har i Sverige, varav fem av de finns i min kommun. Jag önskar få reda på vad jag eventuellt bör göra den dagen jag är/blir uteliggare i Dals-Eds kommun. Finns det soppkök? Finns det några trappuppgångar jag heller bör lägga mig i en andra? Vist helt barnsliga frågor i min mening, men när man plötsligt en dag ligger där på parksoffan i Dals-Ed är de inte så barnsliga längre. Vet de flesta uteliggare söker sig till storstaden, för att möjligheterna att hitta någon stans att sova är större, det finns flera soptunnor att rota i – och inte minst, det finns likasinnade. Men å andra sidan, varför skall man behöva lämna de man älskar.

Vad gör man som uteliggare?

Var får jag mat i Dals-Ed, var är soppköket, fins det något härberge - nej det finns ju inte i lilla kommun - men vad har jag för möjligheter att livnära mig?

Jag behöver tips på hur man gör, när man är uteliggare - jag har ju ingen erfarenhet av det och gruvar mig stort.. men jag är nog för sjuk för att orka bli uteliggare, för dom är då fantastiska dessa människor, hur har dom energi att orka?

Här är mannen som är orsaken till sjukas lidande:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0