Magnesium, andnöd och ME/CFS

Ett symtom för de som har ME/CFS är andnöd eller andningsvårigheter. Har du problem med detta symtom vore det roligt att höra hur du upplever det. Som sagt, jag fick ME/CFS efter körtelfeber (heter så fint på norska: kyssesjuke J) Det första symtomen för ME/CFS efteråt var den nästan dagliga huvudverken. Några månader senare började jag få andningssvårigheter, det känns så här: halsen knyter sig som i kramp, plötsligt och utan förvarning men också efter att jag sväljt saliv eller vätska fel, eller bara andas fel. Det kan också uppstå efter en hostattack. Det blir jättesvårt att andas, speciellt in – men helt okej ut är det inte. Efter ett tag, upplevs mycket länge, men varar säkert knappt en minut – med tanke på att man dör bara efter några minuter. Fast lite luft får man ju in så kanske det håller på längre..

Orsaken till att jag tar upp det, är att sista veckorna har jag haft flera incidenser av detta och det är hemskt otrevligt. Idag googlade jag lite runt med olika ord för detta, nappade upp nya ord och fick till slut fatt i läketermer kring detta – och hamnade till slut under ordet Hypomagnesemi.

Hör och häpna:

Laryngospasm är en kramp i struphuvudets muskler som medför att springan mellan stämbanden sluts. På det viset är det svårt för luften att passera och man kan inte andas. Orsaken till denna kramp är att stämbanden utsatts för något retande ämne eller att de berörts i samband med narkos.

Ett tillfälle när detta lätt kan uppkomma är i samband med förtäring och vid sväljning. Partiklar i inandningsluften, luftföroreningar, eller retande gaser.

 

En orsak till Laryngospasm kan vara:

Hypomagnesemi (eller hypomagnesemi) är en elektrolyt störning där det finns en onormalt låg nivå av magnesium i blodet. Vanligtvis ett serum nivå mindre än 0,7 mmol / L används som referens. Prefixet hypo-medel låg (jämför med hyper-, som betyder hög). Den mellersta "magnes" avser magnesium. Slutet del av ordet,-Emia, betyder "i blodet."

Hypomagnesemi kan leda till ett antal villkor, inklusive otillräckligt intag av magnesium, kronisk diarré, malabsorption, alkoholism, kronisk stress och läkemedel såsom diuretika användning bland andra.

Tecken och symptom Brist på magnesium orsakar svaghet, muskelkramper, hjärtarytmi, ökad irritabilitet av nervsystemet med darrningar, atetos, ryckte, nystagmus och en extensor plantar reflex. Dessutom kan det finnas förvirring, desorientering, hallucinationer, depression, epileptiska anfall, hypertoni, takykardi

Hypomagnesemi är inte lika med magnesiumbrist . Hypomagnesiemi kan vara närvarande utan magnesiumbrist och vice versa. Observera dock att hypomagnesemi är oftast ett tecken på en systemisk magnesium underskott.

 

Det har visat sig att vi med ME/CFS ofta har brist på just magnesium – frågan är bara, är det nivån på magnesium i blodet man mäter när man tar det provet eller inte? – så kan detta då vara orsaken till symtomet: andnödsvårigheter hos oss med ME/CFS?

Med tanke på att vi också kan ha kramper i benen/tårna mm – kan detta var något att fundera över?

 

 

Read more: http://www.righthealth.com/topic/hypomagnesemia/overview/wiki_detailed#ixzz1JiNUSown
Read more: http://www.righthealth.com/topic/hypomagnesemia#ixzz1JiMnLsGz


Kommentarer
Postat av: Annika

Hej

Jag blev såå glad när jag hittade din blogg! Ja, naturligtvis inte glad över dina besvär men glad över att jag i n t e ä r e n s a m!

Jag har PRECIS som du de här spasmerna i luftstrupen. Det är fruktansvärt, första gången trodde jag att jag skulle dö. Min läkare säger "tja, du dör inte. Det släpper om inte annat när du svimmar"



Jag fick diagnosen ME förra våren. Har haft svårt att acceptera. Har jobbat vidare och inte berättat för någon. Nu har jag varit sämre ett par veckor. I dag är det riktigt illa. Huvudet spränger, jag orkar knappt lyfta kaffekoppen och kroppen värker. I går ansträngde jag mig i ren protest i trädgården.....Nu får jag f---n för det.



Vad är det här? Varför görs så lite? Jag vill sluta skämmas över en luddig, "klen" diagnos. Jag vet inte varför jag fått det här men troligen är det en kombination av borrelia, infuensan och en stressig period för 6 år sedan.



Jag har alltid varit stark och frisk tidigare. Alltid skött mig, tränat, fixat och orkat. Nu fungerar ingenting.



Skriv gärna om du har lust

Varma hälsningar

Annika Fagerquist ([email protected])

Båstad

2011-04-18 @ 08:27:48
Postat av: Anonym

Hej Annika



Nej ensam är du inte, jag lovar. Vi är omkring 45000 st i bara lilla Sverige säger dom ju :)

Begriper inte varför det görs så lite för oss, men de tycker väl att - trött, det är väl alla ibland!! Typ i den stilen.

Men jag är helt övertygad om att det är mycket mer allvarligare än så. När jag sitter och läser olika saker på Internet om denna sjukdom, så känner jag ju att jag kan relatera mina egna symtom och hur jag känner, med vad jag läser ibland. Så jag är helt övertygad om de spåren som leder till dålig energiproduktion e cellerna. Det mesta tyder på det också. Men då är det allvarligt... Vi går på så vis runt med syrebrist, och vi vet ju vad syrebrist kan ställa till med när den blir riktigt allvarlig. Så då kan man ju lätt räkna ut att det inte är så bra när vi går med en onormal låg konstant syrebrist heller.

Ja det var då gotta att höra, hehe att man inte dör - för jag fick då riktig panik förra veckan, då var jag nu alldeles på gränsen att svimma. Phuuu



Skickar dig en mail i morgon



Kram

2011-04-18 @ 19:38:33
Postat av: åsa från ängelholm

har själv diagnosen me/cfs o igår fick jag för första gången kramp i strupen fick inte luft o trodde jag skulle kvävas,in på akuten 5 timmar senare konstateras att jag haft kramp o att det finns inget att göra ,det brukar släppa efter ett tag o gör det inte det skulle jag komma tillbaka,men när man har krampen får man inget syre o kan inte prata..Det var i allafall det värsta jag någonsin varit med om,men lugnande att det inte bara va jag som upplevt detta

2011-11-02 @ 11:22:54
Postat av: Anita

Hej Åsa



Ja visst är det en hemsk upplevelse, man kan ju inget annat än att bli rädda.

Jag började med Magnesium i juni och har sedan dess inte haft en ända krampanfall varken i halsen eller någon annan stans i kroppen. SÅ antaglig har du magnesiumbrist du också. Prov några månader :)

Kram

2011-11-15 @ 17:57:31
Postat av: Nike

Hej båda två

Laryngospasm är fruktansvärt. Det är lätt att få panik och tro att man skall dö. Nu har jag inte haft det på ett halvår. Det verkar som att jag är känsligare i perioder.

Livet har tuffat på under året. Jag har mått sämre än på länge. Avslutade 2011 med en hemsk mykoplasmapneumoni. Just nu mår jag lite bättre än jag gjort på länge, vågar knappt säga det högt.



Maila mig gärna på [email protected], den andra mailadressen är låst av någon underlig anledning... och Åsa, du bor i Ängelholm! Bara 2,5 mil från mig. har du kontakt med den lokala föreningen i Ängelholm/Helsingborg?

Gott Nytt År på er, må 2012 bli ett bra år!

Kram

Svar: Fruktansvärt :( har klarat mig bra på magnesium till för ett par månader sedan, då kroppen plötsligt började reagera på det - nu har jag haft ett par nya anfall... men jag hoppas det stannar med det, man får panik ja :)
[email protected]

2012-01-05 @ 19:23:48
Postat av: Uffe

Hej!

Jag har sedan flera år tillbaks en Reumatisk sjukdom AS/Bechterews. Men, jag har hela tiden sagt att jag har andra icke AS typiska symtom. Nu är det konstaterat att jag även har ME/CFS. Det har konstant blivit sämre och sedan i höstas har jag varit "soffliggandes" utan möjlighet att röra min kropp. Känner för övrigt igen mig i detta med kramp även i halsen men mest mat som fastnar. MEN, på tips från en bekan har jag nu sedan 1 vecka intagit 6-700 mg Friggs Magnesiumtabletter/dag. Jag har på 3 dagar fått energin tillbaks och det lutar åt att jag skall testa att träna igen för första gången på 1/2 år. Vad tror ni om det, riskerar man att få bakslag om man tränar? Nu när jag äntligen mår bättre vill man ju inte riskera. Men, min Reumatism och andra problem i kroppen behöver verkligen rörelsen för att fungera annars stelnar min rygg vilket den redan börjat göra sedan ett par år tillbaks. Tacksam för era erfarenheter med denna djävulska sjuka med alla sina symtom.

//Uffe



p.s. Detta är det första jag skriver angående denna sjukdom. Har däremot varit aktiv på Reumatiska forum länge. d.s.

Svar: Det är otroligt lätt att få bakslag, så stanna upp helt några dagar om du börjar känna dig sämre "MYCKET VIKTIGT" Jag började jobba igen efter att ha legat i soffan flera år, då jag blev så mycket bättre av B12. Tre veckor tog det före jag började känna något, men jag fortsatte - det medförde tre nya år i sängen. Hade jag stannat upp direkt jag började känna av att jag blev sämre hade jag med all säkerhet kunnat förhindra det nya långa skovet.Lycka till :)
[email protected]

2012-01-26 @ 13:29:57
Postat av: Anita Jansson

Hej Uffe



förlåt att jag inte sätt ditt inlägg. Vad bra att du fått hjälp av magnesium. Den har hjälpt mig också väldigt mycket. Fast jag har inte fått ökad energi av den, men dock har alla kramper och muskel inflammationer helt upphört med magnesium.



Ett annat problem har dock blivit att hjärtslagen blivit hårdare och onda, vilket är konstigt då magnesium gör att muskler slappnar av.



Nu har det ju gått två månader sedan du skrev här och du har säkert svaret på hur din kropp reagerade på träning. Jag hoppas det gick bra, men jag är orolig för att det kanske inte gjorde det.

Vi kan få ökad energi av flera vitaminer, min erfarenhet är dock att den energin är lite "falsk" och att den inte går att förbruka på fysisk aktivitet. Dock gör ju den ökade energin att vi mår i allmänhet mycket bättre.

Jag förstår vilken situation du befinner dig i med reumatisk värk, var bara försiktig med din träning - träning låter ganska dramatiskt i mitt huvud, att promenera är kanske ett bättre alternativ. Att sakta se vad kroppen din klarar av. Börja lågt, öka inte för snabbt, backa direkt vid minsta lilla bakslag - lycka till :)



Kram Anita

2012-03-29 @ 13:44:04
Postat av: Greta-Stina Engelbert

Hej alla,
Vilken befrielse att läsa denna bloggen och era kommentarer. Jag är 66 år och har haft laryngospasmer sedan jag drabbades av kikhosta för 38 år sedan. Att vara förkyld och ha ont i halsen, betyder alltid panikkänsla och spasmer, eller äta något torrt som kan hamna på stämbanden, eller andas in för snabbt. ja ni vet alla vad jag talar om.
Jag bor i Afrika sedan 18 år tillbaka och känner mig ganska ensam när paniken slår till, men det brukar hjälpa lite om jag dricker några klunkar vatten och försöker andas långsamt och djupt - så gott det nu går. Jag går ALDRIG någonstans utan en liten flaska vatten i väskan, till och med på flyget har jag en 70 ml flaska med vatten som trygghet.
Att det kunde vara magnesium brist har faktiskt inte slagit mig. Har ständiga muskelskakningar, är muskel-svag och ofta kramper i fötterna. Så NU HAR JAG VARIT UTO OCH KÖPT MAGNESIUM. Tänk att vi är så många med samma problem. Tusen tack för denna bloggen!!!!

Svar: HejHoppas att du provat magnesium och att det hjälpt dig. Jag har provat utan magnesium under en tid och då kom kramperna tillbaka igen. Nu den sista tiden har jag köpt apotekets 300 mg magnesium och jag känner att anfallen ligger lite å lurar - så jag måste byta. Den bästa jag brukat är ett magnesium pulver, men jag vill heller ha kapslar, det blir enklare. Förlåt mitt sena svar. Kram
[email protected]

2014-10-19 @ 10:21:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0