RITUXIMAB vid ME/CFS

 

den 5 juni 2013

Av en händelse upptäcktes att Rituximab stark påverkar ME-patienter positivt. Detta skedde på sjukhuset i Norska Bergen, där en patient med lymfcancer som också hade ME. Hon behandlades för sin cancer med Rituxmab, men blev inte bara frisk från sin cancer utan också från sin ME.

 

Cancerläkarna satte igång en liten studie där de medicinerade flera ME patienter med denna medicinen. 20 av 28 patienter blev betydligt bättre av Rituxmab - vissa helt friska. Det tar dock upp till fyra månader förrän man kan märka någon större verkan och man måste konturnerligt få ny behandling var tredje månad, livet ut. Rituxmab har också visat sig ha effekt på flera autoimmuna sjukdomar såsom MS och ledgångsreumatism. I den första studien fick ME-patienterna två behandlingar och det visade stor skillnad mellan placebo och de som i verkligheten fick medicinen - men det tog länger tid än vad man trott förrän patienterna märkte skillnad. Bästa förbättringen känner de efter ca. 7 månader. Men sedan avtar den igen och ny behandling måste sättas in - därför tror läkarna Öystein Fluge och Olav Mella att behandling var tredje månad kan vara den rätta.

Rituxmab påverkar en typ av vita blodkroppar (B-lymfocyter)

 

Naturligt vis måste mer forskning till. Man bör ju komma fram till orsaken och med hjälp av kunskaperna om medicinen Rituxmab och hur den påverkat ME patienter borde inte lösningen vara så långt bort. Med tiden kan man säkert få fram en medicin som är just för oss med ME.

 

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/helse/alt-om-megjennombruddet-3615866.html


Kommentarer
Postat av: Nilla

Jag håller tummarna för att de snart kommer på en lösning på ME-gåtan och den dag de kan tänka sig att testa Rituximab i Sverige så ställer jag upp som försökskanin.

Svar: Ja jag också, direkt jag ställer upp :)
[email protected]

2013-06-05 @ 13:49:08
URL: http://mittlivmedme.blogg.se
Postat av: Ásdís Inga Birgisdóttir

Jag kommer också utan tveka att ställe upp direkt om jag får möjligheten, om jag då inte bor i Norge (har familj där) och eventuellt får en behandling där istället, om det nu skulle vara så att man i Norge hinner godkänna en medicin mot ME före Sverige :)

2014-03-03 @ 20:33:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0