Kosten är viktig för ME/CFS sjuka och dom med MS

Hitta också lite nytt från Norge om mat för de (oss) med ME/CFS och MS. Det var en nutritionist där som hade fått i uppdrag att ditta närmare på hur maten påverkar dom som har MS. Sedan tittade hon också igenom likheterna som fanns för dom med MS och dom med ME/CFS. Resultater har visat att maten har stor betydning för oss. Det skrivs också att det är viktigt att vi inte får blodsockerfall. Har ni som jag märkt av det ibland. För mig är det välsigt olika dagar, men ibland får jag en riktig obehaglig känsla i kroppen. Jag får lätt yrsel, illamående och så blir jag nästan helt knäsvag. Då kan det hjälpa med att äta – dröjer det för länge för jag får i mig mat då, påverkar det kroppen och utmattningen i flera dagar efteråt.

Jag använder också mat för att få sova – inte konstigt man går upp i vikt ”asså”..  Lite mer om vikten en annan gång.

Men i alla fall. Blir jag liggande länge utan att somna, står jag upp och tar en smörgås och något att dricka. Inte mycket, men så att man känner sig lite mätt i alla fall. När jag sedan går och lägger mig somnar jag sött och fint. Nu är det ju inte så längre att jag ligger vaken varje natt. Så var det för några år sedan, men numera har jag några nätter i månaden som jag ligger vaken – inte bara vi fullmåne, för då är det ju hopplöst – men lite då och då.

Jag har provat ut detta med omega-3. Det ger resultat. Kanske inte stormande stor, men skillnad på de perioder jag har med och de utan är kännbara. Så då måste det ju vara viktigt med bra kost också.

Hoppas ni kan läsa norska, jag är ju norsk så för mig är det inga problem. Ha en fin kväll och kos dig med fet fisk nu…

http://home.broadpark.no/~torejor/Behandling/Kosthold.html

http://www.menin.no/mambo/index2.php?option=content&do_pdf=1&id=24


Kommentarer
Postat av: joanna

Fin och välskriven blogg du har!!! Klokt det du skriver, jag (med ME) känner också försämring när jag inte fått i mig tillräckligt. men orkar sällan laga/äta mat, dessvärre försämras ju MEn då också.. men vad gör man?!... Ta hand om dig o lycka till!

2011-05-05 @ 12:08:12
URL: http://joizmeds.mittspejs.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0