ME/CFS + Käkleds syndrom (TMJ) = sant?

 

Har du klickande ljud i käken eller kanske till och med smärta? Mmm, jag hittade en annan bloggare som hade skrivit om att det var vanligt för oss med ME/CFS. Jag har haft perioder under alla dessa år med klickljud i käken, men jag har då aldrig sammanknippad det med min ME/CFS. Men skall bara tillägga att några smärtor kan jag inte komma ihåg med detta käkledsproblem. Men det klickar ofta och mycket i perioder, och halvt om halvt låst sig.

TMJ sjukdomar är en grupp av komplexa problem i käkled. TMJ störningar är också ibland kallas myofacial smärta dysfunktion och Costen syndrom. Eftersom muskler och leder tillsammans, ett problem med antingen en kan leda till stelhet, huvudvärk, öronsmärta, bita problem (bettavvikelser), klicka ljud, eller låst käftar.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag har också käkledsproblem, det hör klickljud när man gapar, så störande!!! men ingen smärta (=, är det farligt? hoppas på ett positivt svar tillbaks

2011-06-09 @ 12:44:59
Postat av: kristina

Kan ni tala om vad jag kan säga till min husläkare, för detta käkleds-syndrom?- Finns det ingen lindring att få!!!Värkmedicinen räcker inte i s.a.s styrka längre---Hjälp!Till viss del(liten procent)är symtom likn. Patella apex--men ofrivilliga extrema gapningar vid gäpning och tandläkare-behandlingr har förvärrat käk-värken och den enl.ÖL."anfrätta trigeminus-nerven"eller de andra nerverna i det området--vänligen--seriöst svar ombedes snarast!!!

2011-08-07 @ 22:06:49
Postat av: Anita

Hej Kristina



Nej jag har ingen aning om vad man kan få för hjälp till detta. Läkarna på min vårdcentral är helt meningslösa och obehagliga att ha med att göra så jag har inte tagit upp detta med dom.

Kram Anita

2011-11-15 @ 18:25:23
Postat av: Anonym

kontakta en special tandläkare i Klinisk Oral Fysiologi (hette förr bitfunktion) Viktigt att veta om käkledsproblem är att de oftast inte kan "botas" men det finns bra övningar och det är skönt att få en diagnos. Ibland kan en bettskena vara lösnignen. Lycka till!

2012-01-04 @ 16:17:55
Postat av: Anonym

Ja det kanske man borde göra, tack <.9

2012-04-16 @ 14:01:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0