Läkarnas ignorerande av forskningen inom ME, är det tjänstefel?

I Kanada rapporten finns kriterierna för ME/CFS – dessa kriterierna följer Gottfries mottagningen och de flesta läkare i Sverige när de skall bedöma om en patient har ME/CFS. Men själva rapporten fördöms av de flesta läkare, det har forskat för lite på detta för att vi kan säga att så är fallet. Jo det står ju i själva rapporten också – att de hittat avvikelser hos ME/CFS patienter som det bör forska mer på. Man vet vilka avvikelser som finns, men man har inte hunnit forska tillräckligt på varför dessa avvikelser finns.

Min nya läkare säger att så länge de inte har forskat på varför avvikelserna finns, finns de inte!

Om min man ligger blodig och död på golvet, och jag står bredvid med en kniv droppande av blod i handen och säger; jag har dödat min man – säger då polisen; nej det har du inte, det finns inga bevis. Det vore tjänstefel av polisen att säga så eller? Nej, polisen går ut från att det är jag som har mördat min man och arbetar efter den teorin fram tills de har hittat bevis för eller emot. Är det fel av polisen att lösa detta mord, genom att arbeta vidare med den teorin att det var jag som var mördaren?

Varje dag ser vi reklam på tv om att det forskat så lite kring kvinnor med hjärtinfarkt – om jag kommer in till läkarstationen med bröstsmärtor, kommer min läkare då att säga; nej det finns ingen forskning kring kvinnor med hjärtinfarkt så det är det inte?

Är det då inte tjänstefel av läkare och försäkringskassan att ignorera de avvikelser som finns – borde de inte ha krav på sig att vårda/ta hänsyn till dessa avvikelser tills det finns bevis för det motsatta?

http://freelegaladvicehelp.com/Swedish/malpractice-law/

http://www.cfids-cab.org/MESA/ccpccd.pdf


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0