ME och ett hjärta som skuttar & hoppar!!

För tre år sedan började mitt hjärta uppföra sig underligt och besvärligt. Jag hade läst om flera med ME som drogs med sådana besvärligheter, men under mina många år med ME var jag ett undantag - tills då.

Det började med att kännas som kolsyra i bröstet under de första månaderna - det var så obehagligt att jag helst velat dö, ibland. Efter ett tag kom också det höga blodtrycket och några månader senar började hjärtat slå oregelbundet. Känslan var extrem obehaglig, inte det att det skrämde mig så mycket, men att leva med detta fenomenet var vedervärdigt.

 

Efter ett par slag känner jag att hjärtat slutar slå, och håller upp någon sekund - slaget som kommer efter det är hårt och brutalt. Jag känner den ökade blodmängden som hunnit samla sig i hjärtas trycks ut och far upp i halsblodådran med enorm kraft. På en skal från 0 - 10, gör det inte jätte ont, mellan 3-5, men att timme efter timme leva med detta gör livet otroligt jobbigt.

 

Nja, läkarna bryr sig knappast om det, precis som alla andra knepigheter som sker i kroppen vid ME. Men trots det tycker jag nog det är bedrövligt att de inte gör det - när skall jag kunna skilja ur det från ofarligt, till farligt, om inte läkarna orkar bry sig? Det gör livet as bara den tanken.

Jag har ärftligt hjärtinfarkt i familjen, för typ 20 år sedan hade läkarna varit oroligt om detta inträffade mig - men nu, nej.

Inte ens mitt höga blodtryck bryr de sig om att hjälpa mig med numera - när det undre trycket började närma sig 100 tyckte min dåvarande läkare att det var dags för en kur. Så slutade hon som läkare och jag fick en ny. Jag har haft undertryck som varit så högt som 130 och ett övertryck på närmare 170. Inte bra… men vad gör man? Ibland undrar jag hur patientuplysningen kan skriva som de gör på sin sida: att de med högt blodtryck och urytmiskt hjärta omedelbart skall ta sig till akuten, för att det inte är en bra kombination. När i all världen skall jag veta när det blir farligt, när skall jag bege mig till akuten?

 

Skulle det hända något, lovar jag anmäla till patientombudsmannen :)

 

Nu har jag dock hittat ett medel som det sägs mycket bra om som jag har tänkt att prova -

L-Arginin - och jag hoppas det kan hjälpa mig.

 Här finns lite att läsa om det (sedan återkommer jag om det har hjälpt mig så klart)

 

http://kurera.se/aminosyror-l-karnitin/

  http://www.me-info.nu/pdf/Media/Tidningsartiklar/Muskelberg%20-05.pdf

Detta tänker jag köpa så fort det kommer in igen: http://www.hightechscandinavia.se/index.php?id_product=93&controller=product&id_lang=6

En annan tanke är kanske detta: http://www.alkagreens.se/andning/


Kommentarer
Postat av: Frida

Hej! Har läst endel på bloggen. Jag misstänker att jag fått me. Efter en rad konstiga symtom som infaller varje gång jag får en infektion och blir fler och sämre. Jag undrar vilken sorts Papaintabletter som rekommenderas? Vad heter dom och hur mkt och när ska man ta? Vore jätte tacksam för svar. Med vänlig hälsning, Frida

2014-05-15 @ 16:49:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0